2011. július 24., vasárnap

A láthatósági rendszer titkai

Mindenkit bosszantanak a láthatatlanul lövöldöző tankok, pedig a jelenség gyakran nem is a játék hibájából, hanem a játékos tudatlanságából fakad. Az alábbi cikkben ezt a rendszert próbálom körüljárni.

A láthatósági rendszer gerincét a látótávolság és a rádió hatósugarának együttese alkotja. Alapvetően a látótávolság határozza meg, hogy milyen távolról vagy képes észrevenni, meglátni egy ellenséget, míg a rádió segít megosztani a szövetséges tankok között ezt az információt.

A rádió

Fontos tudni, hogy amit a radaron látsz, az nem egyezik meg azzal, amit a tankból látsz. A radaron minden ellenfél látszik, akit bármelyik csapattársad lát, és minden szövetséges, akinek a rádiójelét veszed. A rádiók jelei összeadódnak, tehát ha a te rádiód 300 méterre sugároz, a társadé pedig 500 méterre, akkor legfeljebb 800 méteren belül fogjátok egymás jeleit. A kommunikáció azonban mindig csak két tank közt zajlik, nincs láncolódás. A fenti példánál maradva ez azt jelenti, ha a társad veszi egy tőle 300 méterre levő tank jelét, annak az adását nem fogja továbbítani feléd. Te csak azt fogod látni, amit a veled közvetlen kapcsolatban levő tankok látnak:
A === 500m ===> B ===> 350m ===> C
- A veszi B jeleit
- B veszi A és C jeleit
- A nem veszi C jeleit

Összefoglalva tehát azt látod amit:
- te magad látsz,
- a veled rádiókapcsolatban levőket és akiket ők látnak közvetlenül, legyen az barát vagy ellenség.

A rádió hatótávolságát befolyásoló tényezők:
- a rádió típusa
- a rádiós skillje
Ez utóbbi befolyásolja az adás gyakoriságát (nem folyamatos az adás!) és a távolságot is. Ha kilövik, felére csökken minden tulajdonság.

Sokan nem foglalkoznak a rádióval, pedig ahogy a fentiekből is látható, nagyon fontos, hiszen egy kis hatótávolságú rádió miatt sok hasznos információról maradhatsz le, illetve nem csak te magad, hanem az egész csapatod. Érdemes azonnal kifejleszteni a legjobb rádiót, amint elérhetővé válik. A meccsenként szerzett xp mennyiségét is jelentősen befolyásolhatja, kivéve talán az SPG-t!

A látótávolság

A játékban erősen korlátozott a látótávolság. Ennek egyrészt játéktechnikai oka van, másrészt maga a játékmotor (BigWorld) képességei szabnak határt. Fontos tudni, hogy jelenleg az észlelési távolság és alátótávolság nem ugyanaz. Az észlelési távolság fixen maximum 500 méter, míg a látótávolság akár 700 méternél több is lehet.

Akit érdekel a dolog technikai háttere: ennek az az oka, hogy a grafikus motor jelenleg csak 500 négyzetméteres, négyzet alakú területet képes kirajzolni. Ennek az átlója (~707 méter) a maximális látótávolság, míg oldala a maximális észlelési távolság. Mivel adott helyzetben a maximális látótávolság 500 méterre korlátozódhat (a négyzet oldala), ezért maximálták az észlelési távolságot 500 méterben. Csak így garantálható jelenleg, hogy az egymást azonos módon észlelő játékosok biztosan megjelenjenek egymás képernyőjén. A WG szeretné növelni ezt a távolságot, de ez egyelőre várat magára, és emiatt a nagyobb pályák értelmetlenek.

De térjünk vissza a rendszerre. A számokból azonnal látható, hogy bizony mindenképpen van értelme az extra felszereléseknek, akkor is, ha a tankunk alapból majdnem 500 méterre lát. Ugyanis ha egy társunk detektál például tőlünk 600 méterre egy ellenséget, a rádión megkapjuk a koordinátákat, és mi is látni fogjuk, amennyiben rendelkezünk a megfelelő eszközökkel. Kifejezetten hasznos lehet a látótávolság növelése a bázist védő TD-k, és a kémek esetén.

És ez még mindig nem minden! Bizonyára tudod, hogy bizonyos dolgok csökkentik az ellenfél láthatóságát. Ilyenek például a legénység rejtőzködési képessége, az álcaháló, vagy akár a bokrok. Ezekről később még részletesen fogok írni. Ami nagyon fontos, hogy az észlelés számításakor mindig a maximális látótávolságból vonja le a rendszer az ellenfél bónuszait, tehát akkor is nagyot nyerünk a nagyobb látótávolsággal, ha az ellenség közel van. Lássunk pár példát, amelyben egy mozgó Sherman-t próbálsz detektálni:
- 410 méteres látótávolsággal 350 méteren veszed észre
- 500 méteres látótávolsággal 420 méteren veszed észre

- 550 méteres látótávolsággal 445 méteren veszed észre

A maximális látótávolságodat az alábbi tényezőkkel tudod befolyásolni:
- legénység skillje (elsősorban commander és rádiós)
- Coated Optics: +10% statikus növelés
- Binocular Telescope: +25 rejtett állapotban (azaz 5mp mozdulatlanság után)
- Ventillator: +5%
- Csokiropikóla (prémium kaja consumable): +10%

Nagyon fontos, hogy a WoT beállításainál a "Draw Distance" maximális értékre legyen állítva! Enélkül NEM fogod látni az 500 méteren túli tankokat a képernyőn!

Detektálás

Az észlelhetőséget rengeteg tényező befolyásolja, melyeket nem könnyű megérteni. Vegyük sorra a láthatóságot csökkentő tényezőket.

Minden tank alapból rendelkezik egy láthatósági értékkel és egy szorzóval, ami egyrészt az adott tank típusától, méretétől, és a fejlesztők jószívűségétől függ (ergo balanszolási célokra is használják sajnálatos módon). Ezekről az értékekről nem adtak ki hivatalos információt, és az interneten is csak a játékosok által tapasztalati úton összeállított táblázatok találhatók. Íme egy a sok közül.

Értelmezés: az alábbi távolságokat egy 500 méteres látótávolsággal rendelkező tankkal mérték, amelyben a commander is 100%-os volt. A célpontok nem mozogtak, és semmilyen rejtőzködést segítő cucc nem volt rajtuk, teljesen nyílt terepen álltak. Akkor jöjjenek a számok:

Maus ~440m | IS-7 ~395m | T30 ~380m
GW Tiger ~440m | Object 212 ~415m | M40/43 ~415m
JTiger ~425m | Object 704 ~375m
Panther2 ~425m | Pershing ~405m | T-54 ~355m

A legrosszabb alapláthatósággal rendelkező tankot extra felszerelés nélkül, nyílt terepen legfeljebb 445 méterről lehet detektálni, tehát nyugodtan vehetitek ezt kiindulási pontnak ha számolgattok. Azt már tudjátok, hogyan tornászhatjátok fel az észlelési képességeteket, most lássuk, hogyan rejtőzhettek el.

1. A legénység fejlesztésével: a legnagyobb állandó extra bónuszt a legénység camo képessége adja, összesen maximum 20%-ot. A bónusz nulláról indul, és a másodlagos skill 100%-ának elérésekor lesz 20%. Nagyon fontos képesség, mert állandó, tehát mindegy hogy mozogsz, lősz, vagy nyílt terepen vagy, ezt a bónuszt mindig megkapod!

2. Felszereléssel: az álcaháló hasznossága erősen tank függő. Azokra a tankokra, melyeknek a rejtőzködési szorzója gyenge, felesleges feltenni, mert a szorzó képlet miatt nagyon kicsi bónuszt fog adni. A feljebb látható listában a 400 méter felett észlelhető tankok egyikére se érdemes feltenni, mert még a ventilátor is több bónuszt fog adni. Még egy fontos dolog, hogy a legénység képességével szemben az álcaháló bonusza csak nyugalmi állapotban érvényesül, ami 5 másodpercnyi mozdulatlanság után kapcsol be. A tornyot forgathatod, az nem töri meg a bónuszt.

3. Bokor: nagyon nagy, 50% feletti bónuszt ad, és a bónuszok összeadódnak, tehát ha több bokor van előtted, mindegyik bónusza érvényesül. Nagyon fontos, hogy a bokornak az ellenség irányából teljesen ki kell takarnia a tankod, különben nem ér semmit! Nincs részleges bónusz! Vagy takar a bokor, vagy nem. A csöved vége kilóghat, az nem számít. Úgy tudod magad leellenőrizni, hogy nyomva tartod a jobb egérgombot, és abból az irányból nézed magad, ahonnan az ellenséget várod. Ha teljesen szürke a sziluetted, csak akkor kapod meg a bónuszt! Itt egy kép arról, hogyan kell kinézned: http://wiki.worldoftanks.eu/File:Visibility_Win.jpg

4. Fa: a törzse takar, de ahhoz, hogy ez neked segítsen, elég sűrű erdő kell.. A lombja viszont ugyanúgy működik, mint a bokor. A kidöntött fa felfedi a pozíciódat, ráadásul nem is takar!

5. Ne mozdulj! Álló helyzetben kb. 20% bónuszt kapsz. A tornyot forgathatod, az nem töri meg a bónuszt, a lövés viszont igen.

6. Ha scoutolsz, ne tüzelj! A fegyver kaliberétől függően akár 25% büntetést is kaphatsz, továbbá "kikapcsol" az álcaháló és 15 méteres körzetben az összes bokor bónusza megszűnik 3 másodpercre, kivéve a legnagyobb bónuszt adót. A 15 méteren kívüli bokor továbbra is takarhat! Tehát ha van közvetlenül előtted, plusz az ellenség irányában 15 méteren túl még egy bokros, akkor nem fog meglátni akkor se ha tüzelsz. Ehhez persze a távoli bokrosnak elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy teljesen kitakarjon az ellen elől.

Akit a technika is érdekel a forrásban található linkeken bővebb leírásokat és képeket is talál. Dióhélyban annyit, hogy a tank 6 különböző pontjából nyalábokat "lőnek ki" körbe és vizsgálják azok ütközéseit a tereptárgyakkal. Ha egy nyaláb nem ütközik akadályba, és ellenséges tankot talál, akkor meglátjuk az illetőt. A detektálás 360 fokos, tehát teljesen mindegy, hogy az ellenfél előtted, vagy mögötted van.

Kivételek, hibák

- 50 méreten belül mindenkit látsz, azt is aki a fal mögött van. Ez ellen nincs mit tenni.
- Ha lagolsz, előfordulhat, hogy az ellenség előbb meglát, mint te őt
- Időnként lassan töltődik be az ellenséges tank grafikája, ezt főleg SPG-nél tapasztaltam. Ez okozhat láthatatlan tankot is
- A szerver adott időközönként frissíti csak a láthatóság állapotát, a felfedezés emiatt késhet, nagyobb távolság esetén akár el is maradhat. A fejlesztők szerint az alábbi időkkel dolgoznak:
  •  50 méteren belül - 0.1 mp
  •  150 méteren belül - 0.5 mp
  •  270 méteren belül - 1 mp
  •  445 méteren belül - 2 mp
- Bár a 6.4 patch óta 6 vizsgálati pont, és 2 viewport dolgozik a láthatóság megfelelő működéséért, még mindig lehetnek olyan különleges helyzetek, amikor bénázik a rendszer

A legjobb scout tankok


PZ2 Luchs - 500 méteres látótávolsággal rendelkező tank 350 méterről látja meg, a Luch látótávolsága viszont 380 méter. Ha felszereljük optikával és teleszkóppal, ez mozgás közben 418, álló helyzetben 475 méterre nő.
Marder II és SU-76 - álló helyzetben (bokorból spotolni) jók
T-54 - top tier csatákhoz

Video tutorial


Források



Forrás: www.ror.hu

Címkék:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal